Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Sven Bauer: během tří let budou baterie bez kobaltu

Datum: 12.7.2018  |  Autor: Mgr. Jiří Zilvar, redakce

S lithiovými bateriemi se v poslední době pojí dvě otázky. Za prvé jejich cena a za druhé dostupnost hlavních surovin pro výrobu, zejména kobaltu. Společnost BMZ patří k největším výrobcům lithiových baterií v Evropě. Zeptali jsme se jejího ředitele Svena Bauera, jak vidí budoucnost této technologie.


© Fotolia.com
BMZ nevyrábí samotné články, ale celé baterie. Na co přesně se Vaše společnost zaměřuje?

BMZ vyvíjí celé systémy. Například pokud vezmete elektrické auto, máte tam motor, měnič, nabíječku a samozřejmě baterii, ale to je jen jedna součást celého systému. V BMZ vyvíjíme kompletní řešení pro konkrétní aplikaci. Podobně je to třeba s pohonem zahradního náčiní nebo s elektrokoly. Máte elektromotor, baterii, nějakou řídicí jednotku a dráty mezi tím.

Co je teď hlavním tahounem poptávky po bateriích v Německu? Je to průmysl, elektromobily nebo domácnosti?

Není to jen o jednom trhu, je zde několik různých trhů, kde je velký nárůst. Pokud bychom měli mluvit o Evropě a Německu, jedním z nejrychleji rostoucích trhů je v současnosti zahradní technika a ruční nářadí, firmy jako Stihl, Husqvarna, Hilti nebo Festool. V zahradním náčiní je teď nárůst téměř 35 % každý rok, trh s energetickými úložišti se každý rok prakticky zdvojnásobuje. Takže energetická úložiště tvoří opravdu velký trh. Další významný nárůst vidíme v automotive, který roste velmi podobně jak co do rychlosti, tak co do množství. Mezi těmito dvěma sektory je soutěž.

Sven Bauer na konferenci Smart Energy Forum 2017 v Praze
Sven Bauer na konferenci Smart Energy Forum 2017 v Praze
U energetických úložišť nebo u elektromobility bych to čekal, ale to zahradní náčiní mě překvapuje.

Ano, zahradní náčiní poskočilo neuvěřitelně. Jen Stihl a Husqvarna každý v minulosti vyrobili 4 miliony motorových pil, což jsou stroje na benzín. A nyní se tito výrobci kompletně přeorientovávají na elektrický pohon s akumulátory. Takže poptávka je zde velmi vysoká.

Pokud se týče skladování elektřiny, v současnosti vidíme boom domácích instalací, ale zároveň se začínají objevovat i větší síťové baterie. Jaký trend momentálně převládá?

V současnosti jsou hlavním trendem malé baterie pro rodinné domy, které tak zvyšují svou nezávislost na veřejné síti a zároveň mohou sloužit pro vyhlazování špiček v odběru („peak shaving“). Ty jsou momentálně naším hlavním trhem.

Nejpoužívanějším aktivním materiálem pro výrobu lithiových baterií je dnes NMC. Lithium a zejména kobalt ovšem začínají být vzácné a drahé. Proč se výrobci častěji nespoléhají na alternativní chemie?

V první řadě bychom měli upřesnit, co je to NMC. V minulosti byly ve stejném poměru 1 : 1 : 1 nikl, mangan a kobalt. To se samozřejmě změnilo, dnes máme články bohaté na nikl (nickel rich cells) a nejnovější typy obsahují NMC s 88% podílem niklu. Poměr kobaltu v těchto článcích byl významně snížen a nyní se pohybuje okolo 5 – 6 procent. Cílem je samozřejmě zbavit se kobaltu v bateriích úplně, ale to ještě chvilku potrvá, odhaduji 1 – 3 roky. Mezi další relevantní technologie patří nikl-kobalt-hliník (NCA) což je stejný příběh. LG, Samsung a Panasonic říkají, že by rádi používali směs NMC a NCA, ale vždy typy s 88% podílem niklu. Trend odklonu od kobaltu je zde jasně patrný.

Čím výrobci ten kobalt nahradí?

Pojďme si říct, co bude v příštích 5, 10 letech. Nejbližších 5 let se pojede podle starého plánu, což znamená zvyšování kapacity o 5 % každý rok. Z hlediska technologií to znamená zejména vyšší využití křemíku na anodě, což je spojené s typem článku 21700. Tak vypadá původní plán založený na technologii lithium-ion a NMC. Poté se uvolní trh i pro lithium-síru a později i pro čisté lithium („lithium metal“), to ale nebude dříve než v roce 2030, je tam potřeba dořešit bezpečnostní aspekty.

Jak očekáváte, že se budou vyvíjet ceny baterií? Mnoho lidí dnes předpokládá, že ceny baterií budou klesat podobně, jako klesala cena fotovoltaických panelů.

V současnosti ceny článků strmě rostou, zejména kvůli obrovské poptávce a ceně surových materiálů jako je nikl a kobalt. To jsou dva hlavní důvody, proč nyní baterie zdražují.

Baterie budou dražší, přesto i díky evropské uhlíkové legislativě začnou v příštích pěti letech evropské automobilky vyrábět elektromobily v masovém měřítku. Budou mít pro svá auta dostatek baterií?

Zatím se v Evropě etablují LG Chem v Polsku a Samsung SDI v Maďarsku. V LG už se vyrábí, Samsung spustí výrobu článků koncem tohoto roku. Své plány na výrobu článků v Maďarsku na přelomu roku oznámila i jihokorejská společnost SK Innovation. Takže články se v Evropě vyrábět budou, ale celé to zatím táhnou asijské společnosti. Není zde zatím žádná evropská společnost, která by rozjížděla vlastní velkovýrobu lithiových článků, kromě Terra E, která staví svou velkovýrobu v Německu. (Dále jsou zde Northwolt ve Švédsku a Magna Energy Storage v ČR, pozn. red.)

V jakém stádiu je momentálně Terra E?

Zatím ve fázi příprav, ale vypadá to velmi dobře. Projektu se účastní již 16 společností včetně velkých hráčů jako Umicore, BSS, Thyssen Krup, Solvay Fluor a dalších. Ti zatím vyjednávají s Německou vládou, ale i s Evropskou komisí, aby mohla Terra E začít fungovat.

Jaký typ baterií bude Terra E vyrábět? Budou to standardní 18650, novější 21700 nebo něco úplně jiného?

Prvním typem bude 21700. To bude v nejbližší době dominantní typ článku, protože je větší a má široké uplatnění, ať už jde o ukládání elektřiny, elektromobily a další. To je výhodné, protože vyrábíte jeden typ článku, který má přitom univerzální využití. Je to zároveň dosud nejlevnější způsob, jak vyrobit baterii. Druhý nejlevnější typ jsou měkké baterie v hliníkové fólii („pouch cells“, obvykle li-pol, pozn. red.), což bude druhý typ, který bude Terra E vyrábět.

Když jste zmínil asijské výrobce, nedávno proběhla médii zpráva, že čínské město Shenzhen kompletně elektrifikovalo svou hromadnou dopravu, což zahrnuje téměř 17 000 autobusů na baterie. To musí být obrovský trh s bateriemi.

Máte na mysli BYD. S BMZ máme v Shenzhenu zastoupení a BYD (významný čínský výrobce baterií, článků i elektrických vozidel, pozn. red.) je náš soused. V Číně mají veliký úspěch, protože čínská vláda v současnosti opravdu hodně prosazuje elektromobily. Když se rozhodnete provozovat elektrický autobus, dostanete 50% dotaci od čínské vlády. Německo ale nedávno zavedlo to samé s cílem zbavit německou hromadnou dopravu naftových motorů. Když si v Německu koupíte elektrický autobus, který je dražší než naftový, německá vláda vám doplatí rozdíl. Takže během dvou tří let bychom měli mít podobně úspěšný příběh i v Německu.

Redakce TZB-info děkuje portálu SolárníNovinky.cz za zprostředkování rozhovoru.

 

Hodnotit:  

Datum: 12.7.2018
Autor: Mgr. Jiří Zilvar, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


Témata 2018

Partner - Akumulace elektřiny

Slunce v domě on-line

Stav nabití BAT:--- %
Roční soběstačnost:--- %

In-počasí v ČR
technická podpora výrobců

Partneři - Obnovitelná energie