Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Komentář: Kobalt – stojí rozvoj elektromobilů na dětské práci?

Rukama se ve světě těží méně než desetina kobaltu. Nejvíc ho skončí v přenosné elektronice. Jaké jsou okolnosti těžby kobaltu?


© Fotolia.com

Před Vánoci oběhla svět zpráva, že rodiče konžských dětí žalují velké technologické firmy jako Apple, Dell nebo Teslu, které využívají baterie ve svých výrobcích, z mrzačení svých dětí, které pro tyto baterie dodávají kobalt. Okolnosti samotné žaloby jsou podivné, např. těžařské firmy nejspíš neberou rodičům děti a nenutí je pracovat. A žalované firmy už vůbec ne. Tato žaloba však není jediným projevem odporu vůči kobaltu v elektromobilech a zcela určitě ne posledním. Pro další podobné iniciativy proto uvádím několik faktů k těžbě kobaltu:

  1. naprostá většina kobaltu se netěží samostatně, ale společně s mědí a niklem v rozsáhlých povrchových dolech. Těží je velké firmy pomocí strojů. Světová dodávka kobaltu nestojí na těžbě dětí.
  2. existují i menší doly, kde se těžba provádí ručně. Tímto způsobem se v Kongu těží zhruba pětina kobaltu – ve světovém měřítku méně než desetina. Tyto doly se samospráva snaží kontrolovat a děti tam mají zákaz vstupu. V regulérním „manuálním“ dole tedy kobalt těží rukama dospělí.
  3. nicméně kolem dolů místní na vlastní pěst paběrkují a dělají to s tím, co mají po ruce, včetně dětí, to vše s nulovým ohledem na BOZP. Nutí je k tomu chudoba, ne těžební firmy.
  4. to, co místní takto „bokem“ vytěží, od nich za mrzký peníz vykoupí ilegální překupníci a ti ho pak přeprodají dál, nejčastěji čínským obchodníkům. To je na jednu stranu bídná praxe, na druhou stranu jedna z možností, jak je možné si v chudém Kongu alespoň něco vydělat.

Jenže časy se mění

Výrobci baterií a elektromobilů se v reakci na vysoké ceny a hrozbu nedostatku klíčové suroviny zaměřili i na jiné zdroje a začali vyvíjet technologie s nižším obsahem kobaltu. Cena kobaltu klesla zpět na úroveň, kde byla před několika lety.

Ceny kobaltu v letech 2014 - 2019, zdroj: infomine.com
Ceny kobaltu v letech 2014 - 2019, zdroj: infomine.com

Těží se méně, je to důvod k radosti?

V tuto chvíli to v Kongu znamená především důvod k obavám. Daně Glencoru, největší těžební firmy působící v Kongu, tvoří více než desetinu konžského rozpočtu. Když ceny kobaltu rostly, zvýšilo Kongo daně z vytěžených surovin podle logiky „když za prodané suroviny těžební firma inkasuje víc, ať z toho stát taky něco má.“

Ale ceny se během roku 2018 vrátily na úroveň před kobaltovým boomem a těžba se začala méně vyplácet. Když se k tomu přidaly i vyšší daně, začala být těžba pro firmy nevýhodná. Glencore v Kongu zastavil těžbu v největším dole (na měď, kobalt se těží společně) a propouští tisíce lidí. Oficiálně z technických důvodů, ale pravděpodobně především v reakci na státní politiku, která jim výrazně zpřísnila podmínky a zvýšila daně. Ze své pozice tak firma nepřímo tlačí na snížení daní. Těžba kobaltu se tedy v Kongu momentálně snižuje, ale těžko se nad tím jásá.

Začal se těžit kobalt kvůli elektromobilům?

Ze zpráv to vypadá, jako by se kobalt dosud nevyužíval a s rozvojem elektromobility – která tvoří zatím jednotky promile globálního vozového parku – se kvůli němu otevřely nové doly. Tak to není.

Kobalt se využíval po tisíce let jako barvivo do keramiky a s technologickým rozvojem v posledních dvou staletích našel uplatnění v mnoha odvětvích průmyslu. Dlouhodobě se používá na výrobu slitin, které dobře odolávají vysokým teplotám. Ty se běžně využívají v automobilovém a leteckém průmyslu, v energetice a při zpracování plynu a ropy. Trvání na klasických automobilech s argumentem, abychom se vyhnuli dětské práci kvůli kobaltu, je tak zcela liché. Kobalt se dále používá ve zdravotnictví nebo v kosmickém průmyslu.

Přes 70 % kobaltu, který šel v roce 2017 do baterií, se uplatnilo v přenosné elektronice. Zatímco se obáváte, že byste se na dětské práci mohli v podílet čistými auty, již se na ní možná podílíte vlastnictvím zařízení, kde čtete tyto řádky. Jinak řečeno, zatímco každý má mobil a mnoho lidí vlastní i tablet nebo notebook, elektromobil ve srovnání s tím zatím nemá skoro nikdo. Do budoucna se tento poměr určitě bude měnit, ale tam by se již měla projevit snaha využívat baterie s nižším obsahem kobaltu, nebo úplně bez něj.

Zdroje

 
 
Reklama