Úspory energie v dopravě

Autoškola úsporné jízdy - ecodriving
Datum: 20.10.2012  |  Autor: Mgr. Jiří Zilvar

Způsobem řízení lze ovlivnit dvacet i více procent normované spotřeby automobilu a tak „pouhou“ změnou řidičských návyků významně snížit spotřebu energie bez ohledu na typ, velikost či motorový výkon vozu. Ku prospěchu bezpečnosti, ekonomiky i životního prostředí.

Pro výuku úsporné jízdy byl v březnu 2010 ve 13 evropských zemích spuštěn projekt ECOWILL, jehož cílem je co nejvíce snížit dopravní emise CO2 skrze uplatňování zásad úsporné jízdy. Název projektu je zkratka odvozená od „ECOdriving – Widespread Implementation for Learner Drivers and Licensed Drivers“ (Ekonomická jízda – plošné zavedení pro řidiče začátečníky i pokročilé). Projekt je podporován Evropskou unií v rámci programu Intelligent Energy Europe.

ECOWILL je mezinárodní projekt kurzů úsporné jízdy (stránky projektu zde, české stránky zde). Na úrovni jednotlivých států je uváděn do praxe s pomocí partnerů v jednotlivých zemích (v ČR Středisko pro efektivní využívání energie o.p.s. – SEVEn). Jeho postupy by tedy měly být do značné míry standardizované, což umožňuje průběh programu lépe vyhodnocovat a porovnávat jeho postup. Program je komplexní a zahrnuje pokyny od kontroly kvality přes vzdělávání budoucích instruktorů až po zajištění infrastruktury.

Hlavní výstup jsou ovšem principy a zásady, které si mají řidiči osvojit, aby spotřebovávali méně paliva. V budoucnu by se tyto zásady měly stát součástí osnov každé běžné autoškoly.

Projekt ECOWILL navazuje na obdobný evropský projekt ECODRIVEN realizovaný v letech 2006 až 2008, kterého se v České republice rovněž účastnila společnost SEVEn.

Ecodriving
 

Čeští řidiči mohou tyto zásady nalézt přímo na českých stránkách projektu ECOWILL (zde). Podle oficiálních stránek ECOWILL by měl být v budoucnu součástí projektu i e-learning (tedy internetové kurzy).

Ideální je ovšem se přihlásit a absolvovat autoškolu úsporné jízdy s profesionálním lektorem. V tuto chvíli se nachází alespoň jedna taková autoškola téměř v každém kraji v ČR (jejich seznam naleznete zde). Pokud to řidiči míní s úspornou jízdou vážně, měly by se jim řádově stokorunové náklady na kurz v dohledné době vrátit na účtech za palivo.

Autoškola úsporné jízdy v praxi

Středisko pro efektivní využívání energie o.p.s. (SEVEn) odstartovalo projekt ECOWILL v ČR v průběhu červnové konference Going Green 2012 (zpráva z konference zde). Zájemci se mohli v rámci konference svézt ve třech modelech vozů Škoda za doprovodu lektora autoškoly, který byl nadto vyškoleným specialistou na úspornou jízdu. Této možnosti jsem využil i já.

Měl jsem za to, že obecně se snažím jezdit úsporně a že o šetrné jízdě něco vím. Jde o to hodně řadit, málo brzdit, mít auto v dobrém technickém stavu a co nejvíce předvídat. Nicméně ukázalo se, že v praxi mám ještě co dohánět. Navíc se jízda konala na pražském nábřeží v dopravní špičce. Mým spojencem byla Škoda CitiGo, malé auto s ještě menším motorem a usměvavý lektor Pavel.

O tom, že na spotřebu má vliv například zapnutá klimatizace, asi dost řidičů ví. Ovšem při jízdě se ukázaly podstatné i naprosté detaily: „Výborně,“ chválí mě Pavel, když dvě tramvaje zablokovaly křižovatku a já, stoje na semaforu na zelenou, rezignovaně pustil brzdový pedál a zatáhl ruční brzdu. „Na zádi právě zhaslo několik brzdových žárovek, šetříte energii.“ Můj zvyk před křižovatkou vyhodit rychlost a k semaforu „doplachtit“ na volnoběh si naopak vysloužil kritiku: „Zařaďte dvojku a brzděte motorem, takhle zbytečně pálíte benzín a zapojujete brzdy.“ I řadit bylo třeba dříve, než jsem byl zvyklý: „Dejte tam čtyřku,“ pobídl mě lektor. Ve čtyřiceti v hodině? S litrovým tříválcem pod kapotou? „Jen se nebojte, jsme na rovině, čtyřka to vezme.“ Časté řazení (a rozjíždění) v dopravní špičce pro změnu mělo vliv na dodržování zásad bezpečné jízdy: „Za jízdy byste měl mít obě ruce na volantu, ale často necháváte pravačku na řadící páce.“

Eco_drive
 

Palubní počítač v závěru asi 6km trasy ukázal průměrnou spotřebu 6,3 litru, což je vzhledem k velikosti (nebo spíše maličkosti) auta hodně. Vzhledem k hustotě provozu mě vyšší spotřeba nepřekvapila, nicméně průměrná rychlost 12 km/h už ano. „Touto rychlostí to zvládne i netrénovaný cyklista,“ přitaká lektor Pavel.

Úspornou jízdou lze snížit spotřebu paliva a při současných cenách benzínu absolvování kurzu rozhodně stojí za úvahu. Nicméně jak ukázala obzvlášť moje lekce, zároveň stojí za zvážení, jestli (zejména do města) raději nezvolit jiný dopravní prostředek.

 

Hodnotit:  

Datum: 20.10.2012
Autor: Mgr. Jiří Zilvar   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcích 


Témata 2018

Slunce v domě on-line

Stav nabití BAT:--- %
Roční soběstačnost:--- %

Partneři - Obnovitelná energie


logo VIESSMANN
logo HOTJET
logo FENIX

Spolupracujeme

logo Česká peleta

Doporučujeme

 
 

Aktuální články na ESTAV.czPražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu, schválit záměr musí zastupitelstvoProč se bránit výskytu tepelných mostů? Mohou způsobit i plísně. Jsou i další důvodyPardubice dojednaly odkup pozemků pro autobusový terminálVystrojený vrt kolektorem je jednou z nejdůležitějších částí systému XI.