Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Úspory energie v dopravě

Autoškola úsporné jízdy - ecodriving

Způsobem řízení lze ovlivnit dvacet i více procent normované spotřeby automobilu a tak „pouhou“ změnou řidičských návyků významně snížit spotřebu energie bez ohledu na typ, velikost či motorový výkon vozu. Ku prospěchu bezpečnosti, ekonomiky i životního prostředí.

Pro výuku úsporné jízdy byl v březnu 2010 ve 13 evropských zemích spuštěn projekt ECOWILL, jehož cílem je co nejvíce snížit dopravní emise CO2 skrze uplatňování zásad úsporné jízdy. Název projektu je zkratka odvozená od „ECOdriving – Widespread Implementation for Learner Drivers and Licensed Drivers“ (Ekonomická jízda – plošné zavedení pro řidiče začátečníky i pokročilé). Projekt je podporován Evropskou unií v rámci programu Intelligent Energy Europe.

ECOWILL je mezinárodní projekt kurzů úsporné jízdy (stránky projektu zde, české stránky zde). Na úrovni jednotlivých států je uváděn do praxe s pomocí partnerů v jednotlivých zemích (v ČR Středisko pro efektivní využívání energie o.p.s. – SEVEn). Jeho postupy by tedy měly být do značné míry standardizované, což umožňuje průběh programu lépe vyhodnocovat a porovnávat jeho postup. Program je komplexní a zahrnuje pokyny od kontroly kvality přes vzdělávání budoucích instruktorů až po zajištění infrastruktury.

Hlavní výstup jsou ovšem principy a zásady, které si mají řidiči osvojit, aby spotřebovávali méně paliva. V budoucnu by se tyto zásady měly stát součástí osnov každé běžné autoškoly.

Projekt ECOWILL navazuje na obdobný evropský projekt ECODRIVEN realizovaný v letech 2006 až 2008, kterého se v České republice rovněž účastnila společnost SEVEn.

Ecodriving
 

Čeští řidiči mohou tyto zásady nalézt přímo na českých stránkách projektu ECOWILL (zde). Podle oficiálních stránek ECOWILL by měl být v budoucnu součástí projektu i e-learning (tedy internetové kurzy).

Ideální je ovšem se přihlásit a absolvovat autoškolu úsporné jízdy s profesionálním lektorem. V tuto chvíli se nachází alespoň jedna taková autoškola téměř v každém kraji v ČR (jejich seznam naleznete zde). Pokud to řidiči míní s úspornou jízdou vážně, měly by se jim řádově stokorunové náklady na kurz v dohledné době vrátit na účtech za palivo.

Autoškola úsporné jízdy v praxi

Středisko pro efektivní využívání energie o.p.s. (SEVEn) odstartovalo projekt ECOWILL v ČR v průběhu červnové konference Going Green 2012 (zpráva z konference zde). Zájemci se mohli v rámci konference svézt ve třech modelech vozů Škoda za doprovodu lektora autoškoly, který byl nadto vyškoleným specialistou na úspornou jízdu. Této možnosti jsem využil i já.

Měl jsem za to, že obecně se snažím jezdit úsporně a že o šetrné jízdě něco vím. Jde o to hodně řadit, málo brzdit, mít auto v dobrém technickém stavu a co nejvíce předvídat. Nicméně ukázalo se, že v praxi mám ještě co dohánět. Navíc se jízda konala na pražském nábřeží v dopravní špičce. Mým spojencem byla Škoda CitiGo, malé auto s ještě menším motorem a usměvavý lektor Pavel.

O tom, že na spotřebu má vliv například zapnutá klimatizace, asi dost řidičů ví. Ovšem při jízdě se ukázaly podstatné i naprosté detaily: „Výborně,“ chválí mě Pavel, když dvě tramvaje zablokovaly křižovatku a já, stoje na semaforu na zelenou, rezignovaně pustil brzdový pedál a zatáhl ruční brzdu. „Na zádi právě zhaslo několik brzdových žárovek, šetříte energii.“ Můj zvyk před křižovatkou vyhodit rychlost a k semaforu „doplachtit“ na volnoběh si naopak vysloužil kritiku: „Zařaďte dvojku a brzděte motorem, takhle zbytečně pálíte benzín a zapojujete brzdy.“ I řadit bylo třeba dříve, než jsem byl zvyklý: „Dejte tam čtyřku,“ pobídl mě lektor. Ve čtyřiceti v hodině? S litrovým tříválcem pod kapotou? „Jen se nebojte, jsme na rovině, čtyřka to vezme.“ Časté řazení (a rozjíždění) v dopravní špičce pro změnu mělo vliv na dodržování zásad bezpečné jízdy: „Za jízdy byste měl mít obě ruce na volantu, ale často necháváte pravačku na řadící páce.“

 

Palubní počítač v závěru asi 6km trasy ukázal průměrnou spotřebu 6,3 litru, což je vzhledem k velikosti (nebo spíše maličkosti) auta hodně. Vzhledem k hustotě provozu mě vyšší spotřeba nepřekvapila, nicméně průměrná rychlost 12 km/h už ano. „Touto rychlostí to zvládne i netrénovaný cyklista,“ přitaká lektor Pavel.

Úspornou jízdou lze snížit spotřebu paliva a při současných cenách benzínu absolvování kurzu rozhodně stojí za úvahu. Nicméně jak ukázala obzvlášť moje lekce, zároveň stojí za zvážení, jestli (zejména do města) raději nezvolit jiný dopravní prostředek.

 
 
Reklama