Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Vyhláška k recyklaci fotovoltaických panelů je v připomínkovém řízení

Ministr Chalupa rozeslal dne 27. května 2013 do mezirezortního připomínkového řízení návrh vyhlášky k recyklaci fotovoltaických panelů. Na zaslání připomínek je pouze 5 dnů.

Po několika měsících odkladů (vyhláška měla být vydána na konci loňského roku) rozeslal ministr životního prostředí Tomáš Chalupa do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky, která stanovuje výši poplatku za recyklaci fotovoltaických panelů. Návrh vyhlášky byl rozeslán 27. 5. 2013, na zaslání připomínek ponechalo ministerstvo pouhých 5 dnů. Takto krátký termín je překvapivý, protože ministerstvo zdůvodňovalo průtahy s přípravou vyhlášky komplexností problematiky.

Ponechme nyní stranou skutečnost, že novela zákona o odpadech, na niž vyhláška navazuje, vůbec nevyřešila údajné riziko, že panely zůstanou na polích, pouze je přesunula do jiné roviny. Namísto abychom se obávali, že zkrachují firmy, které vlastní fotovoltaické panely, budeme se nyní obávat, že zkrachují recyklační firmy, které v následujících 5 letech vyberou recyklační poplatky. V zákoně totiž není stanoveno žádné omezení ohledně nakládání s vybranými finančními prostředky. Více v článku Zákon o odpadech problém recyklace panelů neřeší.

Zákon stanovuje, že vlastníci fotovoltaických panelů musí do konce června 2013 uzavřít smlouvu s vybranou recyklační firmou a v době od 1. 1. 2014 do 1. 1. 2019 zaplatit recyklační poplatek (více v článku Legislativa k recyklaci fotovoltaických panelů). Na druhou stranu recyklační firmy mohou teprve na základě vyhlášky výši recyklačního poplatku určit. Zákonodárci předpokládali, že vlastníci budou mít na výběr recyklační firmy zhruba půl roku času. Protože však vyhláška bude vydána v ideálním případě v polovině června, budou mít vlastníci panelů na výběr recyklační firmy maximálně dva týdny. Vzhledem k dosavadnímu zdržení je přitom nutno počítat i s možností, že vyhláška vstoupí v platnost až po termínu, do kterého mají vlastníci panelů uzavřít smlouvu s recyklační firmou.

Tuto paradoxní situaci se snažil vyřešit pozměňovací návrh, který posouval termín, do kdy musí vlastníci panelů uzavřít smlouvu s recyklační firmou o půl roku na 31. 12. 2013, přičemž ostatní ustanovení, zejména termíny platby do recyklačního systému, nebyly návrhem ovlivněny. Návrh sice nebyl Poslaneckou sněmovnou přijat, přestože jej před hlasováním podpořil zpravodaj i ministr Chalupa (nebo možná právě proto - oba jsou z ODS), nedopatřením (na MŽP) se však dostal do znění, které Poslanecká sněmovna předala Senátu. Senát následně návrh schválil. V médiích bylo jinak bezvýznamné pochybení označeno jako úleva pro solárníky, přestože se spíše jednalo o úlevu pro MŽP. Prezident Zeman následně novelu zákona o odpadech (zbytečně) vetoval, jediným důvodem byla právě údajná úleva pro solárníky. Více v článku Zeman bude vetovat novelu zákona o odpadech zbytečně.

MŽP se nyní zřejmě horečně snaží vydat vyhlášku tak, aby vstoupila v platnost do 30. 6. 2013. Při přípravě návrhu se však dopouští chyb. Nejvýznamnější je, že podle zákona má vyhláška stanovit způsob výpočtu minimálního recyklačního poplatku, zatímco v návrhu vyhlášky je přímo určena minimální výše poplatku. Výše recyklačního poplatku je v návrhu vyhlášky stanovena na 5,50 Kč/kg, což odpovídá nákladům na maloobjemovou recyklaci LCD obrazovek. Přitom celoevropský dobrovolný recyklační systém PV Cycle, který je specializován na fotovoltaické panely, účtuje za kilogram panelů recyklační poplatek odpovídající 0,60 Kč/kg.

Podle Aliance pro energetickou soběstačnost je evidentní, že ministr Chalupa zde podlehl tlaku odpadové lobby. Aliance kritizuje především krátký termín pro podání připomínek a výši recyklačního poplatku.

Podle České fotovoltaické průmyslové asociace je samotný zákon v rozporu s evropskou legislativou, podle níž nesou zodpovědnost za recyklaci panelů výrobci. „Celá legislativa zavádějící recyklační poplatek je nastavena tak, že budí spíše podezření z přípravy tunelu, místo snahy řešit skutečné problémy, protože svěřuje obrovské finanční prostředky vyvoleným firmám bez dostatečné kontroly. Návrh prováděcí vyhlášky navíc počítá s minimálním poplatkem, který je stanoven několikanásobně výše než je cena vytvořená na trhu. Prováděcí vyhláška tak jednoznačně diskvalifikuje levnější kolektivní systémy, které jsou schopné stejnou službu nabídnout za méně než polovinu. Povinný minimální poplatek na likvidaci odpadu nemá v české legislativě obdobu a je jasným výsledkem lobbingu těchto soukromých firem, které se díky této normě nemusí chovat hospodárně,“ upozorňuje na další úskalí výkonná ředitelka CZEPHO Zuzana Musilová.

 
 
Reklama