Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Expert: Bod zlomu ve výrobě bateriových článků již byl dosažen. Co bude následovat?

Cenová hladina pro výrobu bateriových lithiových článků ve výši pod cca 100 USD/kWh je reálná. Jaké technologické novinky lze očekávat v blízké budoucnosti? Které technologie budou dominovat trhu akumulace energie a proč?


Lithiové články, foto © TZB-info

Na výše uvedené dotazy odpovídá přední světový odborník Dr. Victor Schäfer ze společnosti TESVOLT, který vystoupí na konferenci Smart Energy Forum dne 19. listopadu v Praze.

Dr. Victor Schäfer
Dr. Victor Schäfer

Můžete prosím stručně představit společnost TESVOLT a její produktové portfolio?

Společnost TESVOLT se specializuje na výrobu bateriových úložišť pro komerční sector. Naším posláním je poskytnout dostupnou energii kdekoliv a kdykoliv. Vyrábíme lithium-iontové bateriové systémy, které fungují jak na úrovni nízkého či vysokého napětí a mohou být propojeny na různé typy výroben elektřiny: sluneční elektrárny, větrné elektrárny, bioplynové stanice nebo na KVET (zařízení vyrábějící energii a teplo), které fungují jak v On-Grid (připojené do sítě) režimu nebo v Off-Grid (ostrovní provoz) režimu.

Všechny produkty společnosti TESVOLT se vyrábějí v naší továrně v Německu. Jejich kvalita je garantována striktní kontrolou na úrovni bateriových článků, kterou provádí nezávislá zkušebna TÜV Rheinland.

Před několika měsíci TESVOLT oznámil, že zahájil stavbu své první bateriové Gigatovárny. V jakém stavu se nyní tento projekt nachází? Kdy očekáváte zahájení výroby Li-Ion článků a baterií?

Výrobní zařízení bude plně funkční v průběhu prvního kvartálu roku 2020 a bude vybaveno plně automatickými výrobními linkami pro výrobu bateriových systémů.


Německo v současnosti patří ke 3 největším trhům v oblasti akumulace energie v Evropě. Co je motorem poptávky po bateriích na trhu v Evropě, který zažívá boom?

Na jedné straně se jedná o rostoucí ceny elektrické energie a také o politiku EU v oblasti podpory obnovitelných zdrojů energie. Dále je to všeobecná akceptace obnovitelných zdrojů energie, která díky bateriovým systémům prudce roste. Investice do bateriových systémů se proto pokládá za velmi perspektivní záležitost pro budoucnost.

Pokud se jedná o Vaše produktové portfolio, jaký typ bateriové chemie/článků preferujete a proč?

Společnost TESVOLT používá ve svých bateriích vysoce kvalitní lithiové nikl-mangan-kobaltové články (NMC) od společnosti Samsung SDI, které se běžně využívají ve vysoce kvalitních elektromobilech a obsahují několik bezpečnostních prvků. Tyto články se vyznačují vysokou energetickou hustotou a výborným termálním managementem.

Vědci nedávno představili několik nových konceptů v oblasti akumulace energie, např. tekutý vodík, keramické baterie nebo baterie s pevným elektrolytem (SSB). Domníváte se, že již existuje nějaká skutečně revoluční bateriová technologie, která dokáže nahradit tradiční Li-Ion baterie v blízké budoucnosti?

Očekáváme velké zdokonalení nových technologií lithiových bateriových článků jako je NMC-622 a NMC – 811, které mají vysoký obsah niklu a nabízí vysokou energetickou hustotu. Také s nadějí očekáváme příchod nových katod a anod. Pokud se jedná o nové “disruptivní” technologie jako jsou například baterie s pevným elektrolytem, pak budou muset nabídnout velký výkon a budou muset být zejména bezpečné.

V polovině září 2019 prestižní americký deník New York Times prohlásil, že evropský výrobce automobilů Volkswagen kupuje Li-Ion bateriové články za cenu pod cca 100 USD/kWh. Je to podle Vás opravdu možné? Znamená to, že došlo k “bodu zlomu” v oblasti výroby elektromobilů?

Očekává se, že přibližně 40 % penetrace elektromobilů bude dosažena celosvětově do roku 2030. V této souvislosti vzroste poptávka po bateriových článcích na 1200 GWh ročně do roku 2025. Tato obrovská poptávka po bateriových článcích vyvolá výrazné úspory z rozsahu výroby, které určitě umožní dosáhnout cenou hladinu pod cca 100 USD/kWh.

“Bod zlomu” ve výrobě bateriových článků již byl dosažen. Ale samotná cena nepředstavuje rozhodující faktor pro bateriové technologie, kde budou hrát důležitou roli další důležité aspekty jako je očekávaná životnost a účinnost, jenž se neustále zlepšují.

O nových bateriových technologiích můžete diskutovat s Dr. Victorem Schäferem na konferenci Smart Energy Forum v Praze dne 19.listopadu 2019.

Stručné představení

Dr. Victor Schäfer pracuje jako viceprezident zodpovědný za výzkum a vývoj bateriových systémů ve výrobní společnosti TESVOLT. Je zodpovědný za kvalitu procesů a vývoj nových produktů. Současně zodpovídá za vývoj inovativního aktivního bateriového optimizéru společnosti TESVOLT. Tato technologie dokáže optimalizovat SoC na úrovni každého jednotlivého bateriového článku, a proto společnost může garantovat až 30letou životnost svých produktů.

Během studia Ph.D. se zabýval budoucími výzvami na poli lithiových iontových bateriových systémů a jejich managementem, a rovněž integrací na úrovni 48-voltů pro elektromobilitu. Před tím, než začal od roku 2017 pracovat pro společnost TESVOLT, strávil 5 let v oblasti automotiv, kde pracoval pro společnosti jako Porsche AG a Daimler AG.

Je členem Sboru poradců Kompetenčního centra akumulace energie a energetických systémů při Obchodní a průmyslové komoře (CCI) v Postupimi v Německu a také aktivně pracuje v Německé asociaci akumulace energie (BVES).

 
 
Reklama