Aktuálně o trhu a cenách pelet
Rozhovor s Markem Řebíčkem o aktuální situaci na trhu s peletami, o novinkách v certifikaci pelet a o vlivu programu Zelená úsporám na poptávku po peletách.
TZB-info: V dubnu loňského jste pro čtenáře TZB-info komentoval situaci na trhu a vývoj cen pelet. Jaký je vývoj a situace nyní?
Marek Řebíček: Situace je relativně stabilní, samozřejmě se začíná projevovat vzestup poptávky a nedostatek piliny pro některé výroby, ale celkově pelety jsou v dostatečném množství. Ceny vzrostly od 1.10. o 5-6 %.
Pokračuje koncentrace výrob pelet u velkých producentů suroviny, pár malých výrobců pelet je na prodej, nicméně z pohledu koncového zákazníka nic zásadního. Nicméně jednoznačně klesá objem dostupné piliny na trhu, odstávky na pilách budou letos určitě delší díky změnám v těžbách u Lesů ČR, a tedy je pravděpodobné, že výrobci pelet budou stát půlku ledna a lokálně může být pelet nedostatek.
TZB-info: Liší se jednotlivé regiony stejně hodně jako dříve co se týká obvyklých cen, obslužnosti a nabízené kvality?
Marek Řebíček: Ceny pelet ve výrobách jsou dnes prakticky stejné, výrazně se totiž vyrovnala cena vstupu - piliny, snad jen Morava je cca o 5 % nižší. Obslužnost je prakticky stále stejná, okolo malých výrobců pelet funguje lokální doprava, v obrovské oblasti od Karlových Varů až po Hradec Králové nelze pelety dodat jinak než pomocí dobré logistiky, tzn. nákladním autem po 24 t se schopností složit pelety a sdružit zákazníky, jinak cena dopravy zničí cenu pelet.
TZB-info: Pro region Morava a Slezko do konce roku 2010 nabízíte akční ceny. Proč? A jedná se pouze o jednorázovou akci?
Marek Řebíček: Dlouhodobě jsme řešili, že na Moravě sice nakládáme cca 50 % našeho zboží, ale tím, že chceme mít jednotnou cenu pelet a briket, kdy Čechách je vyšší hladina ceny surovin anebo vyšší dopravní náklady při dovozu z Moravy, nejsme pro místní zákazníky zajímaví. Situaci jsme vyřešili vybudováním samostatného obchodního modulu pro Moravu, zřízením logistického zázemí u Olomouce, a protože cena ve výrobě i doprava je nižší, jsme schopni nabídnout i zajímavější cenu. Samozřejmě při podobných podmínkách - doprava zdarma od 4 t. Tedy systém, kvalita služby, auta jsou stejná, ale oddělíme administrativně distribuci na Moravě a v Čechách.
TZB-info: Je nějaký pokrok v certifikaci pelet?
Marek Řebíček: Ve výrobě se zavádí nová norma pro certifikaci pelet, která lépe odliší jejich kvalitu a přesněji popíše vlastnosti pelet. Nicméně pro malé výrobce je tato norma výrazně administrativně i cenově náročná, systém průběžných kontrol je šitý na míru velkým producentům. Jakákoliv nová norma pro pelety je důležitá pro pouze exportéry, je potřeba si uvědomit, že český trh nic podobného závazného nemá, to se týká i třeba distribuce pelet cisternami. V Rakousku jsou podrobné předpisy, u nás žádné povinnosti dodavatelů vůči spotřebitelům neexistují.
TZB-info: Ovlivnil trh pelet nějak dotační titul Zelená úsporám?
Marek Řebíček: Ohromně, spotřeba pelet vzrostla o desítky procent, kotel na pelety je nyní standardní záležitostí. Nedokážu však odhadnout, jak bude pokračovat dotační systém Zelená úsporám, zákazníka tohle nepředvídatelné chování státu hodně mate. Topenáři se budou muset orientovat na dodávku kotlů pro střední instalace od 50 kW, kdy úspora na vytápění bez ohledu na dotaci je značná, výhodnost výměny menších kotlů třeba za kotle na uhlí je však bez dotace malá. Je škoda, že zrovna kotle na biomasu to poškodí, jejich přínos pro snížení emisí CO2 je na rozdíl od některých také podporovaných forem vytápění nezpochybnitelný.
Za redakci TZB-info: Ing. Dagmar Kopačková, Ph.D.
www.waldera.cz
Marek Řebíček, ředitel Waldera s.r.o.
Marek Řebíček, ředitel společnosti Waldera s.r.o.
Odešel jsem v roce 2001 ze státní správy a začal podnikat, nejdříve jsem pomáhal firmám v průmyslové bezpečnosti, ale dlouhodobě mě to táhlo k obnovitelným zdrojům energie. Se zájmem jsem sledoval nastupující využití sluneční energie, ale nejvíc mě zaujal nový obor moderních dřevěných paliv – pelet a briket, kdy z čistého odpadu na pile vzniká ušlechtilé palivo. Nejdřív jsem se věnoval jen distribuci, spojil jsem první české výrobce s koncovými zákazníky, měli jsme v ČR první speciální cisternu na pelety s váhami a zcela jsme změnili systém dopravy do rodinných domů tím, že jsme k nákladním automobilům připojili šikovné terénní vozíky a navždy se zbavili dřiny s tunovými paletami.
V roce 2014 se moje podnikání v peletách dostalo na vyšší kvalitativní úroveň, s partnery z Valašska, kteří vlastní silnou komoditní společnost, jsme postavili vlastní výrobu dřevěných pelet Waldera. Po dvou letech náročného začátku jsme dosáhli obratu 100 mil. Kč. Moji kolegové to skvěle řídí a dokud máme usměvavé řidiče, našich pár tisíc zákazníků nakoupí každý rok, co spálí, znovu. Vedle domácího trhu exportujeme část výroby do Rakouska a Itálie, ale cílem je prodávat do 3 let 100% vlastní výroby pelet doma.