Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

GfK: Solární panely na dům či chatu si chce dát 29 pct. Čechů

Pořídit si fotovoltaické panely na dům či chatu chce do budoucna 29 procent Čechů. Zájem o toto solární zařízení na výrobu elektřiny klesá se stoupajícím věkem.


© Fotolia.com

Více než polovina lidí kvůli vysoké ceně o pořízení panelů neuvažuje a 13 procent lidí neví, k čemu fotovoltatické panely slouží. Vyplynulo to z průzkumu společnosti GfK.

"První pořízení panelů je sice finančně bolestivé díky vysoké pořizovací ceně, přesto ale atraktivita nejméně částečné energetické soběstačnosti, kterou panely svým vlastníkům poskytují, stále roste," uvedla Kristina Hanušová z GfK. Velkou zásluhu na zvyšování počtu fotovoltaických panelů má podle ní podpora Státního fondu životního prostředí a postoj některých bank poskytujících výhodné úvěry na jejich pořízení.

Podle údajů společnosti S-Power, která mimo jiné zajišťuje dodávku fotovoltaických elektráren pro největšího alternativního dodavatele energií v ČR Bohemia Energy, činí průměrná cena solární elektrárny pro rodinný dům 219.075 korun bez státní dotace. Se státní dotací to je 143.475 korun.

Mezi těmi, kteří o pořízení fotovoltaických panelů uvažují, jsou především muži ve věku od 18 do 39 let. Nejméně často o pořízení tohoto zařízení přemýšlejí lidé z Prahy, což je dáno nízkým podílem individuálního bydlení v hlavním městě.

Na 13 procent lidí nedokáže říci, k čemu fotovoltaické panely slouží. Ostatní nejčastěji uvádějí, že se panely používají k výrobě elektřiny pro osvětlení či vytápění nebo k ohřevu vody. O možnosti zpětného prodeje elektřiny do sítě ví 38 procent dospělých obyvatel.

Více než polovina Čechů o pořízení panelů neuvažuje. Uvádějí, že nemají kam panely umístit, protože buď bydlí v bytě nebo nemají vhodnou střechu. Významným důvodem odmítnutí je ale i vysoká pořizovací cena panelů. Obavy z malé efektivity panelů nebo nemožnosti jejich ekologické likvidace hrají v rozhodování jen malou roli.

 
 
Reklama