Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Trh s automobily na biopaliva stagnuje

V České republice se pozastavil trh s automobily na biopaliva, které nejčastěji nesou označení Flexi Fuel Vehicles, zkráceně FFV. To souvisí se skutečností, že s prodejem těchto vozů skočily Škoda a Ford. Jak se vyvíjely prodeje vozů FFV od roku 2010 do současnosti?

S myšlenkou rozvinutí českého trhu s automobily na biopaliva se začalo v roce 2009. Ochota automobilek byla nejprve vlažná, hledal se de-facto první odvážlivec. Vstřícné kroky projevil Ford, Škoda a Renault. Posledně jmenovaný od tohoto záměru záhy upustil, ale Ford i Škoda začaly následující rok nabízet prvních několik modelů. Prodeje však nedosahovaly očekávání a během roku 2010 se prodalo jen několik málo desítek aut FFV. Problém však tehdy nebyl jen ze strany motoristů, ale i ze strany výrobců a prodejců. FFV byly nabízeny pouze v několika modelových řadách v často ne zrovna úspěšných motorových modulacích, např. Škoda FFV nabízela pouze pro obsahy 1.6, které jsou pro mnoho motoristů slabé. Chyběla i nabídka FFV vozů na webových stránkách výrobců a i na prodejnách - prodejci často nevěděli, co to vlastně FFV a E85 znamená.

Během let 2011 a 2012 se prodalo jen asi dalších 500 vozů a dva původní lídři v etanolových autech v ČR Škoda a Ford nakonec oznámily, že tyto prodeje ukončují. Od alternativních pohonů však ruce pryč nedávají, v nabídce nyní mají elektromobily a auta na CNG. S nabídkou automobilů na E85 nyní pokračují značky, které mají v prodejích v ČR menší zastoupení. Je to především Dacia, Volvo a Saab. Prodeje ale stagnují. Nárůst spotřeby etanolu na pumpách tvoří z velké většiny přestavbové kity, které umožňují za několik tisícikorun tankovat etanol do klasických benzinových aut.

 
 
Reklama